مطالب آموزشی و رفع مشکلات خودروهای چینی

راهنمای خرید سینی زیر موتور خودرو

تصویر زیر سینی موتور خودرو

خرید سینی زیر موتور خودرو به محافظت از بخش‌های زیرین موتور در برابر برخورد با اجسام خارجی و پاشش گل و لای می‌پردازد. سینی زیر موتور یک قطعه فلزی یا پلاستیکی است که در قسمت زیر موتور نصب می‌شود. این قطعه همانند محافظ از ورود اشیاء و هر جسم خارجی به کارتل، گیربکس و موتور خودرو جلوگیری می‌کند. در فصل سرما مانع از ورود هوای سرد و گل و لای به داخل موتور می‌شود. در بیشتر خودروها این سینی توسط 5 پیچ به بخش عقب و جلوی خودرو متصل است. در این مطلب به راهنمایی جامعی درباره خرید سینی زیر موتور می‌پردازیم.

نکات مهم برای خرید سینی زیر موتور خودرو

این قطعه دارای لوازم الکترونیکی است که درصورت برخورد با مایعات دچار آسیب می‌شود. فصل سرما سبب آسیب به قطعات داخلی خودرو می‌شود. برودت هوا نیازمند زمان زیادی برای گرم‌کردن خودرو است که این سینی این مشکل را حل می‌کند. این قطعه مانع از ورود سرما به قسمت داخلی خودرو می‌شود. در ادامه به راهنمایی کاملی برای خرید سینی زیر موتور خودرو پرداخته شده است.

تصویر زیر سینی موتور خودرو

نوع سینی زیر موتور خودرو

سینی زیر موتور خودرو در 2 مدل فلزی و پلاستیکی تولید می‌شود. انتخاب هرکدام از آن‌ها طبق شرایط و بودجه‌‌ای است که کاربر درنظر گرفته است. نوع فلزی آن‌ها مقاومت و طول عمر بالایی دارد. این سینی‌ها هزینه بالایی دارند. نوع پلاستیکی آن کم‌هزینه‌تر است و طول عمر کوتاه‌تری دارد. این سینی‌ها در برابر ضربه‌ها مقاوم هستند.

قیمت سینی زیر موتور خودرو

اولین چیزی که در زمان خرید کالا اهمیت دارد هزینه و بودجه مورد نظر است. سینی نوع فلزی به‌علت مقاومت زیاد، هزینه بیشتری دارد. سینی پلاستیکی با طول عمر پایین‌تر، قیمت مناسب‌تری دارد. خرید سینی زیر موتور خودرو با توجه به بودجه و شرایط خودروی کاربر انجام می‌شود.

اندازه سینی زیر موتور خودرو

سایز سینی باید پوشش‌دهنده بخش‌های کمپرسور کولر، کارتل، رادیاتور، پمپ هیدرولیک و دینام باشد. ابعاد و اندازه بخش‌های زیرین موتور خودروها با هم فرق دارد و درصورت عدم تطابق، سینی نصب نمی‌شود.

خاصیت انعطاف‌ پذیری سینی زیر موتور خودرو

این سینی به‌علت محافظت از موتور خودرو باید در برخورد با جسمی سخت، حالت فنری داشته باشد و قابل برگشت به حالت اولیه باشد. درصورت نداشتن خاصیت انعطاف‌پذیری باید تعویض شود. در زمان خرید سینی زیر موتور خودرو باید توجه کرد که این سینی وظیفه محافظت از قطعات داخلی را برعهده دارد. به همین علت تعویض سریع آن سبب افزایش هزینه‌ها می‌شود.

جنس سینی زیر موتور خودرو

این سینی‌ها ضدزنگ هستند که در تماس مستقیم با گل و لای خراب می‌شوند. سینی‌هایی با رنگ‌های ضخیم در برابر رطوبت و گرما مقاوم هستند.

ضخامت ورق سینی زیر موتور خودرو

این سینی‌ها ضخامت و وزن استانداردی دارند. هر اختلافی در آن سبب مشکلاتی برای خودرو می‌شود. سینی استاندارد از جنس فولاد ضدزنگ است که ضخامتی با 4 میلی‌متر دارد. اگر این ضخامت نازک باشد با کوچک‌ترین ضربه‌ای مچاله می‌شود. درصورت تعمیر و بازکردن نمی‌توان آن را به‌صورت مجدد در جای خود نصب کرد زیرا جای پیچ‌ها شل و بلااستفاده می‌شود.

مزایای خرید سینی زیر موتور خودرو

مقاوم‌بودن آن از ضرباتی که به گیربکس، کارتل و بقیه قطعات داخلی برخورد می‌کند جلوگیری می‌کند. آسیب هرکدام از قطعات سبب اختلال در عملکرد خودرو و پرداخت هزینه‌های بیشتر می‌شود. نصب این سینی سبب افزایش طول عمر موتور، کمپرسور، پمپ هوا، واتر پمپ و جعبه فرمان می‌شود و آن را در برابر عوامل شیمیایی و محیطی حفظ می‌کند. ورود آب به خودرو سبب قطع برق خودرو و اتصالی آن می‌شود.

انواع سینی زیر موتور خودرو

سینی‌ها در 2 حالت فلزی و پلاستیکی وجود دارند. نوع فلزی آن مقاومت زیادی در برابر ضربه و فشار دارد و دیرتر فرسوده می‌شود. جنس‌های ضدزنگ آن در برابر پوسیدگی مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهند. نوع پلاستیکی آن قیمت کم‌تری دارد اما در برابر ضربه و فشار مقاومت خوبی ندارد. استفاده از این مدل سبب افزایش هزینه‌های آن می‌شود.

تصویر زیر سینی موتور خودرو

خصوصیات سینی زیر موتور خودرو

این سینی در 2 مدل فلزی و پلاستیکی متناسب با نوع خودرو تولید شده است. این سینی وظیفه حفاظت از موتور در برابر اجسام خارجی را برعهده دارد. بنابراین، در زمان ساخت باید از مواد باکیفیت استفاده شود تا در برابر برخوردهای خارجی مقاومت خوبی داشته باشد.

اندازه و ابعاد آن طوری است که سبب پوشش کل محفظه زیرین موتور می‌شود. این قطعه باید مانع از ورود گل و لای به داخل موتور شود و اجازه نفوذ هیچ‌گونه موادی را به درون موتور ندهد. این سینی از قطعاتی مانند کارتل، جعبه دنده و گیربکس نیز محافظت می‌کند. این سینی باید در برابر شرایط اقلیمی و زنگ‌زدگی مقاوم باشد. وجود این قطعه باعث می‌شود تا گرمای موتور حفظ شود.

روش نگهداری از سینی زیر موتور خودرو

درصورت احتمال برخورد سینی زیر موتور با زمین از آن قسمت عبور نکنید. بلکه به‌صورت اریب عبور کنید تا از گیرکردن سینی با زمین جلوگیری شود. از پایین‌آوردن ارتفاع خودرو باید اجتناب کرد زیرا این عمل احتمال گیرکردن سینی با موانع را بیشتر می‌کند. در زمان بارندگی یا قسمت‌هایی که آب وارد سینی خودرو می‌شود باید خودرو را به‌مدت طولانی جابه‌جا نکرد یا حتما قبل‌از پارک، خودرو را در مکان شیب‌دار پارک کرد تا آب از داخل سینی خارج شود. گاهی باید از متصدی کارواش درخواست کرد تا سینی را با فشار آب زیاد شست‌وشو دهند تا گل‌های چسبیده به سینی از زنگ‌زدن و پوسیدن آن جلوگیری کنند.

دلیل نداشتن سینی زیر موتور در بعضی خودروها

بیشتر ماشین‌های وارداتی چینی این سینی را ندارند. جنس آن در برخی خودروها از ورق آهنی ضدزنگ با ضخامت 2 میلی‌متر است. این پوشش 2 لایه در برابر پوسیدگی مقاومت زیادی دارد. وجود این قطعه در خودرو اهمیت زیادی دارد زیرا از بروز حوادث جلوگیری می‌کند.

زمان تعویض سینی زیر موتور خودرو

این سینی اگر شکسته، زنگ‌زده یا فرورفته باشد باید تعویض شود. صداهای بلند و گوش‌خراش در آن نشانه خرابی آن است. این قطعه قابل تعمیرکردن است که با مراجعه به تعمیرگاه به‌راحتی می‌توان آن را تعویض کرد.

جمع‌بندی

خرید سینی زیر موتور خودرو با توجه به مزایایی ازجمله جلوگیری از ورود حیوانات به داخل کاپوت، مانع از گیرکردن موتور به زمین و داشتن کارکرد محافظتی امری ضروری است. اگر این سینی وجود نداشته باشد سنگ‌هایی که در اثر رانندگی به ماشین برخورد می‌کنند سبب سوراخ‌شدن کارتل و خارج‌شدن سریع روغن از موتور می‌شوند. این سینی از گیرکردن موتور در برآمدگی‌های سطح زمین جلوگیری می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *