مطالب آموزشی و رفع مشکلات خودروهای چینی

مهم ترین نکاتی که لازم است در مورد نگهداری از موتور خودرو رعایت کنید!

امروزه خودرو به عنوان یکی از لوازمی که به صورت مکرر مورد استفاده قرار می گیرد به بهترین شکل باید نگهداری شود. موتور خودرو به عنوان مهم ترین بخش آن از جایگاه ویژه ای برخوردار است. اصول حفاظت و نگهداری از موتور خودرو همواره دغدغه بسیاری از رانندگان بوده و خیلی از آن ها حتی ساده ترین روش ها جهت حفاظت از آن را نمی دانند. اگر شما جزء افرادی هستید که حفاظت از موتور ماشین برای تان به یک دغدغه تبدیل شده در این مطلب سعی کردیم مهم ترین نکات لازم در مورد نگهداری از موتور خودرو را برای شما دسته بندی کنیم.

روغن موتور ماشین را به طور متناوب چک کنید!

لازم است برای حفاظت از موتور خودرو و افزایش طول عمر آن روغن ماشین به طور متناوب چک شده و مورد بررسی قرار بگیرد. از آنجایی که کمبود روغن موتور و یا خرابی آن موجب گرم شدن بیش از اندازه و ساییدگی قطعات موتور می شود این موضوع اهمیت ویژه ای پیدا می کند. برای جلوگیری از این آسیب سعی کنید حتما سطح روغن موتور ماشین خود را به صورت ماهانه چک کنید و در صورت کم بودن روغن به شارژ مجدد آن بپردازید. علاوه بر این سرکشی ماهانه حتما بعد از هر 8000 کیلومتر رانندگی به تعویض روغن موتور بپردازید.

تعویض روغن موتور خودرو

تعویض مایع رادیاتور و نجات موتور خودرو از گرما

مایع رادیاتور یا همان مایع خنک کننده یکی دیگر از اجزای حیاتی خودرو می باشد که حتما به صورت ماهانه باید چک شود. مایع رادیاتور به دلیل خاصیت خنک کنندگی که دارد با عبور از تمامی بخش های موتور خودرو موجب خنک شدن قطعات آن شده و از آسیب دیدن قطعات در اثر گرما جلوگیری می کند. جهت بررسی سطح مایع رادیاتور لازم است به صورت ماهانه رادیاتور را چک کنید و در صورت پایین تر بودن سطح مایع به شارژ مجدد آن بپردازید.

سوخت مناسب، موتور خودروی شما را نجات می دهد!

از آن جایی که سوخت بی کیفیت باعث رسوب روغن در موتور خودرو می شود، می تواند به موتور آسیب جدی وارد کند. هر چه سوخت بی کیفیت تری استفاده کنید به مراتب رسوب های روغنی بیشتری در موتور خودرو خواهید داشت. برای جلوگیری از این مسئله دو راه کار وجود دارد؛ استفاده از سوخت با کیفیت و یا استفاده از مکمل های بنزین. مکمل های بنزین در برندها و مدل های مختلف وجود دارند که لازم است بر اساس مدل خودرو یکی از آن ها را انتخاب کرده و از رسوب بیش از حد روغن جلوگیری کنید.*

قبل از شروع به حرکت ماشین را گرم کنید!

تمام قطعات خودرو ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. بعد از روشن کردن ماشین بلافاصله حرکت نکنید! فرصت دهید که موتور کمی گرم شود و سپس شروع به حرکت کنید. با این کار اجازه می دهید که روغن ماشین کمی گرم شود و به حرکت درآید و با قطعات موتور درگیر شود. پس سعی کنید حدود 30 ثانیه قبل از شروع راننگی ماشین را با دور پایین موتور روشن نگه دارید. در غیر این صورت شوک و فشار زیادی به خودروی شما وارد خواهد شد.

شستشوی درست موتور خودرو بسیار مهم است

شستشوی موتور خودرو یک فرایند بسیار مهم و تاثیرگذار در بهبود عملکرد خودرو و افزایش طول عمر مفید آن است. بسیاری از رانندگان تصور می کنند که شستن موتور ماشین فرایند بسیار پیچیده ای بوده و ممکن است به موتور خودرو آسیب بزنند. اما با رعایت مهم ترین و ساده ترین نکات می توانید به راحتی موتور را شستشو دهید و از آن حفاظت کنید. توجه داشته باشید که شستن موتور خودرو با سایر قطعات خودرو متفاوت بوده و نباید آن را با آب و صابون شستشو داد. برای این کار باید از مواد مخصوص شستشو استفاده کنید که هم آلودگی را از موتور پاک می کنند و هم تا مدتی آلودگی بر روی قطعات خودرو قرار نخواهد گرفت.

شستشوی موتور خودرو

به چراغ های داشبورد به عنوان زنگ خطر نگاه کنید!

روشن شدن چراغ های داشبورد را جدی بگیرید. سعی کنید با رعایت نکاتی که تا این قسمت از مقاله گفتیم از روشن شدن چراغ ها جلوگیری کنید؛ چرا که این چراغ ها رابطه مستقیمی با طول عمر موتور داشته و نشان می دهد که خودرو خراب شده است. اما در صورت بروز این حادثه لازم است که هرچه زودتر به این مسئله رسیدگی کنید تا از آسیب رسیدن به سایر قطعات جلوگیری کرده و خسارت را به حداقل برسانید.

اصولی رانندگی کنید

رانندگی درست و اصولی تاثیر زیادی در حفاظت از موتور خودروی شما دارد. گاهی ممکن است افراد تمامی نکاتی که برای حفاظت از موتور خودرو ضروری است را رعایت کنند اما به دلیل رانندگی نادرست باعث آسیب به موتور خودرو می شوند. در این قسمت از مقاله نکاتی درمورد رانندگی را بازگو می کنیم که از آسیب به موتور جلوگیری می شود:

  • در صورتی که در ترافیک سنگین هستید برای نگه داشتن ماشین از دنده و کلاچ استفاده نکنید چون باعث افزایش دمای موتور می شود.
  • هنگام رانندگی با دنده های مناسب حرکت کنید و متناسب به آن سرعت داشته باشید.

رعایت تنها همین دو نکته ساده در رانندگی می تواند تاثیر زیادی در حفاظت از موتور ماشین شما ایفا کند.

موتور خودرو

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم ساده ترین و راه گشاترین نکات را برای شما رانندگان عزیز بازگو کنیم تا با رعایت این نکات بتوانید از موتور خودرو به درستی محافظت کنید. برای این منظور چکاپ ماهانه روغن موتور و مایع رادیاتور را جدی بگیرید، درست و اصولی رانندگی کنید، قبل از شروع به حرکت ماشین را گرم کنید، از سوخت مناسب استفاده کنید، به چراغ های داشبورد به  عنوان زنگ خطر نگاه کنید و تا حد امکان با چکاپ های پی در پی از روشن شدن آن جلوگیری کنید، در نهایت برای تکمیل مراحل حفاظت از موتور خودرو آن را درست و اصولی شست و شو دهید. امیدواریم خواندن این مقاله برای شما مفید و لذت بخش بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *