مطالب آموزشی و رفع مشکلات خودروهای چینی

زمان تعویض شمع خودرو برلیانس

زمان تعویض شمع خودرو برلیانس + تصویری از نمای جلو برلیانس

برلیانس، یک خودرو با تکنولوژی برتر نسبت به خودروهای داخلی است. به همین دلیل، بر خلاف خودروهای معمول داخلی، برلیانس به خدمات منظم و تعویض قطعات حساس، نیاز بیشتری دارد.تعویض شمع خودرو یکی از عملیات مهمی است که برای بهینه سازی عملکرد و طول عمر قطعات خودرو برلیانس، باید به آن توجه ویژه ای داشت و ما در این مطلب، به بررسی علائم هشدار دهنده و زمان تعویض شمع خودرو برلیانس پرداخته ایم.

شمع خودرو و کاربرد آن چیست؟

شمع خودرو یک قطعه است که در داخل سیلندر موتور قرار دارد و دو الکترود دارد که از یکدیگر جدا هستند و در یک فاصله کوچک از هم قرار دارند. این شمع توسط سیستم احتراق الکتریکی، جرقه‌ای الکتریکی تولید می‌کند که باعث انفجار مخلوط فشرده سوخت و هوا در محفظه احتراق می‌شود. این انفجار انرژی لازم برای روشن شدن موتور را فراهم می‌کند.شمع‌ها علاوه بر تأمین جرقه احتراق، وظیفه تصفیه و از بین بردن رسوبات حاصل از مواد افزودنی سوخت و سایر آلاینده‌ها را نیز دارند. این رسوبات ممکن است به دلیل استفاده طولانی‌مدت از سوخت با کیفیت پایین، احتراق ناقص و ترکیبات مختلف موجود در سوخت به وجود آیند.وظیفه اصلی شمع در از بین بردن رسوبات این است که با تولید حرارت زیاد و برق ضعیف، سطح رسوبات را تمیز کند.

تعویض شمع خودرو برلیانس + تصویر شمع خودرو برلیانس

شمع خودرو برلیانس

علائمی‌هایی که فرا رسیدن زمان تعویض شمع خودرو برلیانس را خبر می‌دهند

مناسب است همواره به موقع شمع برلیانس را تعویض کنید تا به نشانه‌های هشداردهنده نرسد. اما اگر شمع را زودتر از زمان مناسب به تعویض نیاز پیدا کرد و یا فراموش کردید، با توجه به علامت‌هایی که ظاهر می‌شوند، می‌توانید از نیاز به تعویض متوجه شوید. این نشانه عبارتند‌ از:

۱. روشن شدن ماشین برلیانس نسبت به قبل سخت شده است

وقتی برلیانس استارت نمی‌خورد و روشن نمی‌شود، میتوان به دو عامل اصلی، یعنی باتری و شمع پی برد.هرگاه باتری مشکلی نداشته باشد، شک می‌کنیم که مشکل احتمالاً به شمع مربوط است. زیرا شمع به دلیل فرسودگی یا مسدود بودن قادر نیست که جرقه‌ای کافی برای ایجاد اشتعال در ماشین ایجاد کند. این به این معنی است که موتور خودرو باید بیشتر تلاش کند تا روشن شود.

۲. احتراق برلیانس به صورت ناقص انجام می‌شود

به طور معمول، برخی عوامل می‌توانند باعث احتراق ناقص یا بدسوزی شوند، از جمله استفاده از سوخت با کیفیت پایین یا وجود مشکل در کلاهک توزیع‌کننده کویل. اما یکی از اصلی‌ترین دلایل می‌تواند شمع‌های فرسوده باشند.در این حالت، سرعت موتور برلیانس به‌طور نوسانی کاهش می‌یابد و سپس دوباره افزایش می‌یابد. حتی ممکن است صدایی تشدید شود که در سرعت بالا بیشتر می‌شود و در سرعت پایین کمتر می‌شود.وقتی خودرو دچار احتراق ناقص است، سوخت خام از طریق اگزوز به مبدل کاتالیست انتقال می‌یابد که می‌تواند به آن آسیب برساند. به همین دلیل، تعویض شمع برلیانس می‌تواند جلوی وقوع خسارت‌های بیشتری را بگیرد.

۳. مصرف سوخت برلیانس افزایش می‌یابد

اگر شمع برلیانس فرسوده یا خراب باشد، ممکن است باعث شود موتور بیشتر از حد مورد انتظار خود کار کند. علت این موضوع این است که شمع برلیانس قادر نیست سوخت را به طور مؤثر در محفظه احتراق به سوزاندن برساند. به همین دلیل، مقدار بیشتری از سوخت به طور بی‌هدف تلف می‌شود.در نتیجه، یکی از نشانه‌های خرابی شمع این است که مصرف بنزین شما بدون هیچ دلیل مشخصی بیشتر شده است.

۴. ماشین برلیانس به‌سختی شتاب می‌گیرد

اگر شمع برلیانس فرسوده شده باشد، به خوبی قدرت ارائه جرقه لازم برای اشتعال در محفظه احتراق را ندارد. به همین دلیل در عملکرد ماشین و تزریق گاز، ماشین به سختی شتاب گرفتن را انجام می‌دهد.

۵. افزایش صدای موتور ماشین برلیانس

اگر شمعی دچار فرسودگی باشد و عملکرد معیوبی داشته باشد، بدون توجه به تعداد سیلندرهای موتور، صدای غیرطبیعی و عجیبی ایجاد می‌شود. این صدا نشان‌دهنده اختلال در کارایی یکی از سیلندرهای موتور است. این اختلال باعث کاهش عملکرد سایر سیلندرها نیز می‌شود و صدای غیرطبیعی و عجیب تولید می‌شود.

۶. روشن شدن چراغ چک برلیانس

چراغ چک در ماشین برلیانس هنگامی که هر گونه خطا یا مشکلی رخ دهد، روشن می شود. این مشکلات می توانند مربوط به سیستم های مختلف ماشین باشند مانند سیستم های الکتریکی، سیستم های موتوری، سیستم های ترمز و غیره.به عبارت دیگر، این چراغ به شما نشان می دهد که در ماشین یک یا چند عملکرد غیر طبیعی رخ داده است که ممکن است نیاز به بررسی و تعمیر داشته باشد. این چراغ در صورتی که شمع هم دچار مشکل باشد، روشن می‌شود.اما با مراجعه به یک مکانیک خودرو، می توانید مشکل را تشخیص دهید و تعمیرات لازم را انجام دهید. همچنین، ممکن است شما نیز بتوانید با بررسی علائم و نشانه های دیگر در ماشین، علت مشکل را پیدا کرده و آن را برطرف کنید.

زمان تعویض شمع خودرو برلیانس + تصویری از نمای پشت برلیانس

ماشین برلیانس

سخن پایانی

یکی از قطعات حیاتی خودرو، شمع آن است که نقش بسیار مهمی در عملکرد صحیح و بهینه خودرو ایفا می‌کند. خرابی شمع برلیانس می‌تواند تاثیر جدی بر عملکرد خودرو داشته باشد. در صورتی که شمع برلیانس به درستی کار نکند، سوخت قابل اشتعال نمی‌شود و ممکن است موجب مشکلاتی مانند راه اندازی دشوار شود.همچنین، شمع خراب می‌تواند باعث بالا رفتن مصرف سوخت و آلودگی بیشتر محیط‌‌ زیست شود. به همین دلیل، زمان تعویض شمع خودرو برلیانس بسیار مهم است.در صورتی که به صورت منظم و به موقع شمع خودرو را تعویض و تمیز کنید، می‌توانید مانع از خرابی آن شوید و از هزینه‌های غیر‌ضروری جلوگیری کنید.در صورتی که شمع خودرو برلیانس خراب شده است، بهتر است برای کاهش خطرات و جلوگیری از مشکلات بیشتر، مسافت طولانی را رانندگی نکنید.

به جای آن، سریعا شمع برلیانس را تعویض کنید.برای تعویض شمع، البته لازم است که حداقلی از مهارت‌های تعمیراتی و همچنین دستگاه‌های مربوطه را داشته باشید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *