مطالب آموزشی و رفع مشکلات خودروهای چینی

اشتباهات رایجی که باعث خرابی موتور خودرو می‌شود+علائم خرابی موتور ماشین

تصویر موتور خودرو درحال تعمیر

همه چیز در موردموتور خودرو، دلایل خرابی آن و نشانه های وجود مشکل در موتور ماشین

دوست دارید بدانید که راه‌حل‌ پیشگیری از خراب شدن موتور خودرو چیست؟ آیا می دانید اگر ناگهان در وسط جاده موتور ماشینتان خراب شد باید چه کاری اینجام دهید؟

موتور خودرو به عنوان قلب تپنده ماشین، نیازمند مراقبت و توجه ویژه است. اشتباهاتی که در رفتار با موتور انجام می‌دهیم، می‌توانند به خرابی‌های جدی و بسیار هزینه بردار منجر شوند.

در ادامه به بررسی چند اشتباه رایج که باعث خرابی موتور خودرو می‌شوند، می‌پردازیم و راه‌حل‌های جلوگیری از آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

عدم تعویض منظم روغن و فیلتر روغن

– اشتباه: عدم تعویض منظم روغن موتور و فیلتر روغن باعث تجمع ذرات آلودگی و کاهش کیفیت روغن می‌شود و بی توجهی به این مسئله خرابی موتور خودرو را در پی دارد.

– راه‌حل: رعایت برنامه تعویض منظم روغن و فیلتر روغن مطابق با دستورالعمل تولید کننده، بهبود عمر و عملکرد موتور را تضمین می‌کند.

سوخت‌رسانی نامناسب

– اشتباه: استفاده از سوخت با کیفیت پایین یا نامناسب برای خودرو باعث کاهش کارایی موتور و خرابی‌های احتمالی می‌شود.

– راه‌حل: استفاده از سوخت با کیفیت معتبر و مطابق با توصیه‌های تولید کننده خودرو، از خرابی‌های احتمالی جلوگیری می‌کند.

گرم‌شدن بی‌رویه موتور

– اشتباه: رانندگی در شرایط ترافیک سنگین یا دمای بیش از حد بالا، می‌تواند موتور را به طور غیرطبیعی گرم کند. در روزهای داغ تابستانی بهتر است توجه کنید که خودرو خود را در زیر آفتاب پارک نکنید یا اگر مدل ماشین شما پایین است بیش از حد توانش از آن استفاده نکنید.

– راه‌حل: رعایت راهنمایی‌های تولید کننده مبنی بر نحوه رانندگی در شرایط گرم و ترافیک، باعث جلوگیری از آسیب به موتور ماشین خواهد شد.

عدم تعویض منظم تسمه‌ تایم و زنجیره‌ها

– اشتباه: عدم تعویض به موقع تسمه‌ تایم و زنجیره تایم به موتور خودرو آسیب وارد می کند و می‌تواند منجر به خرابی و از کار افتادن آن شود.

– راه‌حل: رعایت برنامه تعویض تسمه‌ها و زنجیره‌ها طبق راهنمایی تولید کننده، از خرابی‌های ناشی از درست کار نکردن این قطعات جلوگیری می‌کند.

بی‌توجهی به سیستم خنک‌کننده

– اشتباه: عدم توجه به سطح آب خنک‌کننده یا نادرستی عملکرد آن، موجب افزایش دمای موتور و خرابی آن می‌شود.

– راه‌حل: بررسی دوره‌ای و چکاپ سیستم خنک‌کننده، باعث حفظ دمای مناسب موتور ماشین شده و آن را از خرابی‌های ناشی از گرمای زیاد محافظت می‌کند.

با شناخت این اشتباهات رایج و انجام تعمیرات و نگهداری منظم، می‌توانید از عمر طولانی و عملکرد بهینه موتور خودرو لذت ببرید و از هزینه‌های ناشی از خرابی‌های جدی جلوگیری کنید.

تصویر مردی با خودرو خراب

عمده ترین علائم خرابی موتور خودرو را بشناسید

رایج ترین علائم خرابی موتور خودرو

موتور خودرو شما حیاتی ترین عضو ماشینتان است، اما ممکن است با مشکلات و خرابی‌های مختلفی مواجه شود. در ادامه به برخی از مهم ترین علائم و راه‌حل‌های خرابی موتور خودرو خواهیم پرداخت:

کاهش توان موتور و افت عملکرد

اگر موتور خودرو توانایی عملکرد عادی را ندارد و تسهیل در سرعت یا شتاب دادن را از دست داده است، احتمالاً از علائم خرابی موتور خودرو است. راه‌حل این امر بررسی و تعمیر سیستم سوخت‌رسانی، چکاپ کیفیت سوخت سوخت و بررسی فیلتر هوا می‌تواند به بهبود عملکرد موتور کمک کند.

صدای غیرعادی از موتور

در صورت شنیدن صداهای غیرعادی از موتور همچون زنگ زدن، تراشیدن یا تیک تیک، احتمال بدهید که موتور خودرو شما به مشکل برخورده است. انجام چک‌آپ ماشینی و تعمیرات لازم برای رفع خرابی‌ها، از جمله تعویض قطعات فرسوده یا آسیب‌دیده، می‌تواند به کاهش صداهای ناخوشایند کمک کند.

خروج دود غیرعادی از اگزوز خودرو

اگر دود زیادی از لوله اگزوز ماشین خود مشاهده می‌کنید و یا دود آن رنگ‌های غیرعادی دارد یکی از دلایل آن می تواند مشکل در موتور خودرو باشد. بررسی و تعمیر سیستم احتراق، تنظیمات تزریق سوخت، و چک کردن سطح روغن موتور می‌تواند به بهبود عملکرد و جلوگیری از آسیب جدی به موتور خودرو کمک کند.

افزایش مصرف سوخت

یکی از نشانه های بروز مشکل در موتور خودرو این است که مصرف سوخت موتور افزایش یافته و کیلومتر شمار به اندازه مناسب نمی‌رود. بررسی و تعمیر سیستم سوخت، چک کردن سوخت مصرفی، و انجام تعمیرات مورد نیاز می‌تواند مصرف سوخت را به حالت عادی بازگرداند.

به هر حال، برای رفع مشکلات خرابی موتور بهتر است به یک کارگاه مجاز و متخصص مراجعه کنید تا تشخیص دقیق‌تری از وضعیت موتور گرفته و تعمیرات لازم انجام شود.

بهترین اقدامات در مواجهت با خرابی ناگهانی موتور خودرو در جاده

تصویر خودرو خراب

بهترین اقدام ها در صورت خرابی موتور خودرو

رویارویی با خرابی ناگهانی موتور خودرو در جاده می‌تواند وضعیت پر استرسی را ایجاد کند. اگر در این موقعیت قرار گرفتیم چه کنیم؟

1. فوراً وارد کنار جاده شوید.

در صورتی که احساس کردید که موتور شما خراب شده است، سعی کنید کنترل خودرو را حفظ کرده و به آرامی به کنار جاده برسید. از چراغ‌های راهنمایی و رانندگی استفاده کنید تا دیگر رانندگان آگاه شوند.

2. هشدار دهید.

فوراً چراغ‌های ماشین خودرو را روشن کنید تا رانندگان دیگر راجع به وضعیت خودروی شما مطلع شوند. بهتر است که در صورت امکان نشانه یا بنری با عبارت “خراب” را در جلوی خودرو قرار دهید.

3. امنیت را تامین کنید.

در صورتی که خودرو شما در محدوده خطرناکی قرار دارد و نتوانستید پارک کنید، مطمئن شوید که شما و همراهانتان در امان باشید. خارج از خودرو ایستاده و فاصله ایمنی را از جریان ترافیک حفظ کنید.

4. اعلام خرابی

در صورتی که در نزدیکی خودروهای دیگر قرار دارید، با مراجعه به شماره اضطراری امداد خودرو گزارش خرابی خودرو را به نیروهای کمکی محلی اعلام کنید. اطلاع‌رسانی به پلیس نیز می تواند به شما کمک کند و حداقل شما را درست راهنمایی خواهند کرد.

6. مراجعه به کمک فنی

اگر در جای مناسبی توانستید خودرو را متوقف کرده و پارک کنید با توجه به خرابی و میزان آگاهی خود، می‌توانید به نزدیک ترین مکانیکی اطلاع داده و خدمات جاده‌ای دریافت کنید. آنها می‌توانند به شما راهنمایی کنند و در صورت نیاز کمک فنی ارائه دهند.

با رعایت این مراحل و اقدامات، می‌توانید در مواجهه با خرابی ناگهانی موتور خودرو در جاده آرامش خود را حفظ کرده و اقدامات درست را انجام دهید.

در خواست کمک از امداد خودرو

تصویر فردی درحال درخواست کمک برای خودرو خراب خود

کمک گرفتن از امداد خودرو

در کشور ما، خدمات امداد و نجات برای خودروها  به منظور کمک به رانندگان در مواقع خرابی ماشین یا وقوع حوادث در جاده ارائه می‌شود. اغلب شرکت‌های بیمه و تعدادی از سازمان‌ها این خدمات را به عنوان بخشی از برنامه‌های خدماتی خود ارائه می‌دهند. این خدمات ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • کمک و راهنمایی در مواقع گم شدن در جاده
  • کمک در مواقع قفل شدن کلید از داخل خودرو
  • انواع تعمیرات در محل مانند بررسی و رفع مشکل باتری، تعمیرات برق خودرو، انواع امور مکانیکی و پنچرگیری
  • اعزام یدک کش به محل
  • سوخت رسانی در جاده ها
  • انتقال خودرو به تعمیرگاه

به طور کلی استفاده‌ی به موقع از خدمات امداد خودرو مزایای بسیاری را به همراه دارد. مثلاً تعمیر خودرو با هزینه های کمتر، تعمیر خودرو تخصصی و حرفه ای، حل شدن مشکل ماشبن شما در کمترین زمان، حمل خودرو به طرز کاملا ایمن و سریع و…

 

امیدواریم این مطلب از فروشگاه اینترنتی برلیانس گیل برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *