مطالب آموزشی و رفع مشکلات خودروهای چینی

0 تا 100 استعلام خلافی خودرو و نحوه اعتراض به انواع جریمه

صفر تا صد استعلام خلافی خودرو و آشنایی با انواع جریمه

آیا می دانید چگونه می‌توانید در کمترین زمان ممکن برای استعلام خلافی خودرو خود اقدام کنید؟ آیا با انواع جریمه خودرو آشنا هستید؟

هر روز در خیابان‌ها و جاده‌های کشورمان، تعداد زیادی از حوادث رانندگی رخ می‌دهد و بسیاری از آنها به دلیل نقض قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی است. برای جلوگیری از این حوادث و تأمین ایمنی در جاده‌ها، پلیس راهنمایی و رانندگی جریمه‌هایی را برای رانندگانی که از قوانین پیروی نمی‌کنند، تعیین کرده است. این جریمه‌ها بر اساس نوع تخلف متفاوت هستند.

با پیشرفت فناوری، دیگر نیازی به صرف ساعت‌ها در مراکز پلیس و صف‌های طولانی برای گرفتن خلافی خودرو نیست. به راحتی می‌توان با استفاده از خدمات آنلاین و اینترنتی، استعلام خلافی خودرو را در کمترین زمان ممکن به دست آورد.

یکی از مواردی که در آن استعلام خلافی خودرو بسیار اهمیت پیدا می کند، هنگام خرید و فروش خودروهای کارکرده استکه دریافت استعلام خلافی ماشین و پرداخت آن بسیار ضرورت پیدا می کند.

اگر با انواع‌ مختلف جریمه خودرو آگاه نیستید، بهتر است با آن‌ها آشنا شوید تا با شناخت تخلفات از انجام آن ها خودداری کنید.

جریمه‌های رانندگی به چند دسته تقسیم می‌شود که شامل موارد زیر است:

تصویر جریمه شدن توسط پلیس راهنمایی رانندگی

جریمه تسلیمی

در جریمه تسلیمی که به آن جریمه دست نویس هم می گویند، پلیس با مشاهده تخلف، خودرو را متوقف کرده و بعد از پر کردن قبض جریمه و ثبت مشخصات خودرو، آن را به راننده تحویل می‌دهد.

جریمه الصاقی

در جریمه الصاقی، پلیس در غیاب راننده، برگ جریمه را صادر می‌کند. این جریمه ممکن است به دلیل پارک نادرست یا هر تخلف دیگری رخ دهد. پس اگر برای مثال خودرو خود را در محل نامناسبی پارک کردید احتمالا با برگه جریمه روی برف پاک کن خودرو خود مواجه می شوید!

ثبت جریمه توسط دوربین

در سال‌های اخیر، دوربین‌های ترافیک به عنوان یکی از ابزارهای بسیار کاربردی برای پلیس راهنمایی و رانندگی جهت ثبت تخلفات افراد به کار گرفته شده‌اند. با استفاده از دوربین‌های پیشرفته و هوشمند، پلیس راهنمایی و رانندگی تمامی خودروهایی که در معرض تخلف قرار دارند را زیر نظر دارد.

این دوربین‌های ناظر جاده، با کمک هوش مصنوعی به خواندن پلاک خودروهایی که تخلف می‌کنند، می‌پردازند. در صورت شناسایی تخلف، دوربین‌های هوشمند بلافاصله نسبت به صدور قبض جریمه اقدام می‌کنند. برخی از دوربین‌های مداربسته ترافیک هوشمند هستند و برخی دیگر توسط اپراتورها کنترل می‌شوند.

پلیس راهنمایی و رانندگی با داشتن نیروهای انسانی زیاد، به صورت 24 ساعته جاده‌ها را تحت نظر دارد. با توجه به ضبط وقایع توسط دوربین‌ها، حتی پس از ثبت تخلف، امکان بازبینی و جریمه‌شدن توسط پلیس راهنمایی و رانندگی وجود دارد.

جریمه خودداری

جریمه خودداری یکی دیگر از انواع جریمه خودرو است که در صورتی که پلیس راهنمایی و رانندگی در حضور راننده اقدام به صدور قبض جریمه کند و راننده به هر دلیلی از دریافت قبض خودداری کند، جریمه‌ای به اسم جریمه خودداری صادر می‌شود.

اگر هم بعد از صدور قبض، راننده محل را ترک کند، پلیس می‌تواند مجدداً قبض جریمه خودداری را صادر کند.

تصویر پلیس در حال جریمه خودروجریمه دو برگی

این جریمه به خودروهایی اختصاص می‌یابد که راننده آن‌ها در زمان درخواست ایست و بازرسی پلیس بی‌اعتنایی کرده و خودرو را به عمد متوقف نکند.

اگر راننده چه به سهو چه به عمد خودرو را متوقف نکند، جریمه دو برگی دریافت می‌شود که شامل صدور دو قبض جریمه است. قبض اول برای تخلف خودرو و قبض دوم برای عدم توجه به دستور ایست پلیس.

دوبرابر شدن جریمه

اگر شما در مدت 60 روز پس از صدور قبض جریمه خود، آن را پرداخت نکنید، مبلغ جریمه دو برابر خواهد شد. پلیس راهنمایی و رانندگی برای پیشگیری از تصادفات و اعمال قانون، جریمه‌هایی را برای خودروهایی که از قوانین رانندگی پیروی نمی‌کنند، تعیین می‌کند.

بر اساس آمار بالای تلفات و حوادث رانندگی در کشور، اعمال جریمه‌ها کاملاً منطقی به نظر می‌رسد. نوع برگه جریمه راهنمایی و رانندگی، معیاری است برای تعیین اندازه جریمه و دو برابر شدن جرایم ربطی به نوع تخلف ندارد.

مالکان خودرو پس از صدور قبض جریمه، تا 60 روز فرصت پرداخت خلافی خودرو خود را دارند. در روش‌های جریمه ی تسلیمی، الصاقی و خودداری، هنگام صدور قبض جریمه اگر راننده نسبت به پرداخت جریمه خود در شصت روز اقدام نکند، خلافی به صورت اتوماتیک دو برابر خواهد شد. اما در صورتی که جریمه با روش دوبرگی و ثبت توسط دوربین پلیس راهنمایی و رانندگی ثبت شده باشد، جریمه دو برابر نخواهد شد ولی در صورت دیرکرد در پرداخت جریمه، مستلزم پرداخت دیرکرد هستند.

آیا امکان اعتراض به جریمه خودرو وجود دارد؟

تصویر پلیس راهنمایی رانندگی

بله، و بهترین راه برای اعتراض به جرائم رانندگی، مراجعه به دفتر پلیس راهنمایی و رانندگی است. اگر با جریمه رانندگی خود مخالفت دارید، می‌توانید به مرکز اجرائیات پلیس راهور مراجعه کنید و اعتراض خود را ثبت کنید.

در اینجا، کارشناسان پلیس راهور شما را ملاحظه می‌کنند و در صورت لزوم، به قاضی مربوطه اعلام می‌کنند. در اینجا می‌توانید با پر کردن فرم اعتراض، مستندات لازم را ارائه و به صورت حضوری با مسئولین در ارتباط باشید.

برای اعتراض به جرائم رانندگی، باید از مدارک مورد نیاز استفاده کنید. این مدارک شامل کارت شناسایی مالک یا نماینده قانونی، اصل سند مالکیت خودرو و اصل کارت خودرو است.

همچنین حضور مالک یا نماینده قانونی برای اعتراض به قبوض جرایم رانندگی الزامی است. از سوی دیگر، مراجعین حتما باید جهت اعتراض به تخلفات، بومی یا ساکن منطقه باشند یا پلاک خودرو آن‌ها متعلق به استان مربوطه باشد.

با این حال، باید به یاد داشته باشید که پرداخت جریمه‌ی خود را پیش از دو برابر شدن آن، انجام دهید. در غیر این صورت، مجبور به پرداخت مبلغ دو برابر شده‌ی جریمه خود خواهید بود.

به همین شکل، اگر با جریمه‌ی معاینه فنی خود مخالفت دارید، می‌توانید به مراکز معاینه فنی مربوطه مراجعه کنید.

نحوه اعتراض به انواع قبض جریمه و ثبت تخلف

اعتراض به قبض تسلیمی

اعتراض به قبوض تسلیمی معمولاً کمترین احتمال موفقیت را دارد. زیرا قبض به راننده تحویل داده شده و احتمال خطا در این نوع جریمه بسیار پایین است. همچنین راننده قبلاً  هنگام دریافت جریمه فرصت اعتراض به مامور راهنمایی رانندگی را داشته است. در نتیجه متاسفانه در جریمه‌های تسلیمی کمترین شانس برای پذیرش اعتراض وجود دارد.

اعتراض به جریمه الصاقی

بهتر است بدانید اعتراض به این نوع جریمه نیز درصد موفقیت بسیار پایینی دارد زیرا در قبض‌های الصاقی پلیس راهنمایی و رانندگی به دلیل ساکن بودن خودرو به مشاهده تخلف مسلط بوده و به راحتی آن را بررسی میکند در نتیجه احتمال خطا توسط مامور پلیس بسیار پایین است و ثبت اعتراض در جریمه الصلقی معمولا نتیجه مثبتی نخواهد داشت.

تصویر پلیس راهنمایی و رانندگی با دوربین ثبت کنندهاعتراض به قبض دوربین

در اعتراض به قبض جریمه دوربین، می‌توانید برای مشاهده تصویر تخلف خود درخواست دهید و آن را بررسی کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که اگر تصویر پلاک خودرو شما واضح ثبت شده باشد، با اطمینان می‌توان گفت که اعتراضتان رد شده و به جایی نخواهد رسید.

اما در صورتی‌که تصویر پلاک ناخوانا بنظر برسد امکان درخواست تجدید نظر برای شما فراهم می شود.

در کل جریمه ثبت شده توسط دوربین، معمولا سنگین‌ترین مبلغ جریمه است و بیشترین شکایت ثبت‌شده نیز در خصوص همین نوع جریمه به ثبت رسیده است.

اعتراض به جریمه رانندگی دو برگی

احتمال موفقیت در اعتراض برای حذف قبض جریمه یا کاهش مبلغ جریمه دوبرگی وجود دارد، به شرطی که دلایل کافی برای تابت کردن خطا در جریمه وجود داشته باشد.

سخن نهایی

به یاد داشته باشید که پلیس برای ثبت جرایم رانندگی، مشخصات کلی خودرو را نیز در قبض درج می‌کند تا در صورت نیاز به بررسی‌های بعدی اطلاعات کافی و دقیق در دسترس باشد. پس در صورت ثابت کردن مغایرت با مشخصات ثبت شده اعتراض شما پذیرفته خواهد شد.

پس دلایل و مدارک مورد نیاز برای اعتراض خود را جمع آوری کرده و با دقت بررسی کنید که آیا واقعاً اشتباهی در ثبت جریمه خودرو شما رخ داده است یا خیر. همچنین، بهتر است با مدیریت مربوطه تماس بگیرید و درخواست توضیحات بیشتر کنید و سعی کنید ابهامات خود را با آن‌ها برطرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *