شاید برای شما هم پیش‌آمده باشد که باعجله سوار خودروی خود می‌شوید تا به کار مهمی برسید؛ اما هرچه تلاش می‌کنید ماشین استارت نمی‌خورد! متأسفانه به‌احتمال زیاد عضو حیاتی خودروی شما یعنی “باتری” خراب یا خالی شده است.

اگر فکر می‌کنید بدون حضور فرد متخصص نمی‌توان از سلامت باتری ماشین خودآگاه شد پس این آموزش برای شماست! زیرا ما در این صفحه، روش تست سلامت باتری ماشین بدون استفاده از هیچ ابزار خاصی را بیان کرده ایم و درکنار آن 3 روش جالب و کاربردی دیگر را نیز معرفی کرده ایم.

روش‌های تست سلامت باتری خودرو

اهمیت یادگیری نحوه تست سالم بودن باتری ماشین این است که بدون باتری خودرو سالم، قطعات الکتریکی خودرو کار نمی‌کند حتی گوش‌دادن به موسیقی یا روشن‌کردن چراغ ماشین نیز ممکن نخواهد بود و از همه مهم‌تر دزدگیر ماشین هم از کار می‌افتد.

عمر باتری خودرو معمولاً 2 تا 3 سال است بااین‌وجود تست منظم باتری مثلاً هر 6 ماه یکبار کمک می‌کند در موقعیت‌های حساس دچار دردسر نشوید.

1- تست سلامت باتری ماشین بدون استفاده از ابزار خاصی:

در این روش سیستم برق خودرو را تست می‌کنیم، به‌این‌ترتیب که ابتدا ماشین را روشن کرده و سپس چراغ‌های نور بالای جلو را می‌زنیم، حالا حالت­های پیش آمده را بررسی میکنیم:

1- اگر چراغ‌ها کم‌نور بودند پس به این معنی است که یا باتری در حال خالی‌شدن است و یا شارژ بسیار کمی دارد. یا حتی ممکن است بیانگر این باشد که اصلاً برقی توسط دینام تولید نمی‌شود.

2- اگر با بالابردن دور موتور، چراغ‌ها روشن‌تر شدند، یعنی دینام مقداری جریان برق تولید می‌کند، اما این جریان برق ایده‌آل نیست و باتری را به‌درستی شارژ نمی‌کند.

3- اگر چراغ‌ها روشنایی معمولی دارند و با دور بالای موتور تغییری در میزان نور آن‌ها ایجاد نمی‌شود، یعنی سیستم شارژ به طور نرمال کار می‌کند.

4- اگر نور چراغ جلو خوب است، اما همیشه با باتری ماشین خود مشکل دارید، یعنی یا باتری شارژ ندارد و یا این‌که چیزی در خودرو در حال تخلیه باتری است.

5- اگر چراغ‌ها پرنورتر از زمانی هستند که دور موتور بالا است، نشانه‌ی هدر رفتن انرژی یا اور شارژ می‌باشد به این معنی که جریان از طریق دینام آلترناتور بیش از حد عادی تولید می‌شود.

اگر نتیجه تست سلامت باتری ماشین نرمال باشد، اما باتری به‌درستی کار نکند، احتمالاً ماشین یا دچار برق‌دزدی شده و یا دینام آن خراب است و  در این شرایط بهتر است، تست سلامت باتری خود را به متخصص این کار بسپارید.

2- چک‌کردن ولتاژ باتری ماشین با ولت‌متر

برای سنجش ولتاژ باتری از یک ولت‌متر آنالوگ یا دیجیتال استفاده می‌شود؛ البته در نمونه دیجیتال آن خواندن ولتاژ راحت‌تر است و عدد دقیق‌تری را نشان می‌دهد. برای استفاده از ولت‌متر باید لوازم جانبی خودرو مانند سیستم صوتی ماشین، چراغ‌ها و…را که می‌تواند انرژی باتری را تخلیه کند خاموش کنید، سوئیچ را کامل بسته و سپس درپوش محافظ ترمینال‌های مثبت و منفی باتری ماشین را بررسی و تمیز کنید و بعد کابل قرمزرنگ ولت‌متر را به قطب مثبت باتری با علامت + و کابل سیاه‌رنگ را به قطب منفی باتری با علامت – متصل نمایید. در یک دمای طبیعی، مثلاً 26 درجه، ولتاژهای باتری نمایانگر وضعیت شارژ آن هستند.

فرمول محاسبه شارژ باتری ماشین از روی ولتاژ آن

در ابتدا باید بدانید یک باتری ماشین خوب و سالم ولتاژی بین 12.4 ولت و 12.7 ولت دارد؛ البته ولتاژ باطری ماشین به‌ازای هر 12 درجه افت دما، حدود 0.01 ولت کاهش میابد. اگر حین تست سلامت باتری ماشین خود ولتاژ 11.89 را به دست آوردید؛ یعنی باتری در وضعیت 0% شارژ است؛ همچنین اگر ولتاژ باتری، عدد بالاتر از 12.9 ولت رانشان دهد بیانگر این است که باطری ما ولتاژ اضافی دارد و در این حالت می توان از آلترناتور ماشین که وظیفه آن تولید ولتاژ متناوب است برای بررسی بار الکتریکی اضافی استفاده کنیم. در ضمن اگر ولت‌متر دستی داشته باشید می‌توانید به آسانی آلترناتور را چک کنید.

نکته 1 : برای جداکردن بست‌های ولت‌متر ابتدا گیره‌ای که به درگاه منفی ولت­متر متصل است را باز کنید.

نکته2  : هرگز از ابزار تیز مانند پیچ‌گوشتی و… استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است به ترمینال باتری ماشین و هم به اتصالات داخلی باتری آسیب وارد کند.

3- بررسی نشانگر سلامت باتری(چشمی باتری)

چشمی باتری، قطعه‌ای کاربردی است که به خودروهای مدرن اضافه شده و به شکل تقریبی میزان آب و الکترولیت درون باتری را توسط رنگ خود به‌راحتی نشان می‌دهد، درنتیجه یکی از روش‌های آسان تست سلامت باتری ماشین به شمار می‌رود. این قطعه پوششی است که به باتری وصل شده و هنگامی که خودروی خود را استارت می‌زنید، یک فلش به رنگ قرمز یا سبز حرکت می‌کند. وقتی ولتاژ باتری کم باشد قرمز می‌شود و وقتی سبز را نشان می‌دهد به معنای آن است که باتری ماشین بیش از 75% شارژ دارد و سالم است. هنگامی که باطری ماشین شما خالی است و دیگر از آن نمی‌شود استفاده کرد، رنگ مشکی خواهید دید.

البته چشمی باتری برخی ماشین‌ها در زمان افت شارژ باتری ماشین رنگ زرد را نشان می‌دهد که در صورت مشاهده آن، باید باتری را مجدد شارژ کنید. همچنین رنگ سفید که اگر عدسی باتری ماشین به این رنگ درآید دیگر ماشین استارت نخواهد خورد و باتری باید فوراً تعویض شود.

4- بازرسی فیزیکی باتری

آنالیز ظاهر باتری خودرو نیز یکی از روش ­های تست سلامت باتری ماشین است. برای استفاده از این روش ابتدا باید ترمینال‌های باتری را از خودرو خارج کنید. باتری را روی یک سطح صاف قرار داده و بررسی کنید که هیچ برآمدگی و مشکلی روی سطح باتری وجود نداشته باشد. گنبدی شدن باتری نمایانگر شارژ بیش از حد است. در مرحله بعد، ترمینال‌های باتری را بررسی کرده و به عایق نگاه کنید. اگر باتری ترک خورده است، باید حتماً آن را تعویض کنید.

سوالات پرتکرار شما

1. ولتاژ باتری ماشین در حالت موتور خاموش و روشن چقدر است؟

باتری ماشین در حالت خاموش ولتاژی بین 11.9 ولت تا 12.7 ولت دارد. در صورت کمتر بودن عدد باتری باید شارژ شود.

ولتاژ باتری 12 ولتی در حالت موتور روشن باید عددی بالای 13.4 ولت باشد.

2. تست برق‌دزدی خودرو چگونه است؟

این تست متشکل از مراحلی مانند تست با آمپرسنج، تست با لامپ و تست توسط برداشتن بست باتری برای مدت کوتاه است.

گیل طراح

آخرین نوشته ها

راهنمای خرید سینی زیر موتور خودرو

خرید سینی زیر موتور خودرو به محافظت از بخش‌های زیرین موتور در برابر برخورد با… بیشتر بخوانید

3 ماه قبل

مقایسه جدیدترین خودروهای ایرانی

مقایسه جدیدترین خودروهای ایرانی به کاربر کمک می‌کند تا خرید مطمئن‌تر و آسان‌تری داشته باشد.… بیشتر بخوانید

3 ماه قبل

راهنمای خرید لوازم یدکی لیفان

یکی از دغدغه های همیشگی صاحبان خودروهای خارجی تهیه لوازم یدکی استاندارد و مناسبی است… بیشتر بخوانید

3 ماه قبل

راهنمای خرید قطعات جلوبندی ام وی ام (MVM)

درست است که ستون اصلی خودرو شما چرخ ها و شاسی های آن هستند که… بیشتر بخوانید

4 ماه قبل

قفل فرمان بهتر است یا قفل پدال؟

انتخاب بین قفل فرمان و قفل پدال به میزانی از نیازها و ترجیحات فرد وابسته… بیشتر بخوانید

4 ماه قبل

بهترین زمان تعویض تسمه تایم خودرو

تسمه تایم در خودروها یک قطعه حیاتی است که وظیفه انتقال حرکت از موتور به… بیشتر بخوانید

4 ماه قبل