مطالب آموزشی و رفع مشکلات خودروهای چینی

سینی زیر موتور چیست؟

سینی زیر موتور

محافظ موتور خودروی شما ؛ سینی زیر موتور 

موتور، قلب تپنده هر ماشینی است که وظیفه زنده نگه داشتن ان را برعهده دارد. این قلب فلزی از اجزا گوناگونی ساخته شده است. اجزا ریز و درشتی که در کنار یکدیگر برای هدف واحدی در تلاش هستند. یکی از مهم ترین و در عین حال ساده ترین این جزا سینی زیر موتور است. این قطعه همانطور که از نام ان قابل تشخیص است در زیر موتور نصب می شود. نصب ان در بخش زیری موتور سبب می شود که بخشی از موتور شناخته شود.

 

مهم ترین وظیفه سینی زیر موتور خودرو چیست؟

موتور به یک بدنه جهت محافظت از اجزا خود نیاز دارد. قطعا نمی تواند در تماس مستقیم با محیط اطراف باشد چرا که ممکن است دچار اسیب دیدگی فیزیکی شود. وظیفه محافظت از موتور ماشین از سمت بالا بر عهده کاپوت می باشد. اما در بخش زیری خودرو که با چشم نیز دیده نمی شود این وظیفه بر عهده سینی زیر موتور می باشد.

این سینی روی موتور نصب می شود و به موجب حضور آن دیگر در حین رانندگی سنگ ریزه ها، اشغال ها، آب و … از زیر ماشین به موتور نفوذ نمی کند. از کارتل نیز محافظت می نماید و مانع از کثیف شدن موتور ماشین شما می شود. طبیعی است که وجود ان برای هر موتوری جز الزامات می باشد تا طول عمر و دوام بالایی داشته باشد. کوچک ترین اسیبی به این سینی باعث می شود که موتور خودروتان در خطر باشد و نیاز به شست و شو بیشتری داشته باشد که برای سلامت موتور چندان توصیه نمی شود.

انواع سینی زیر موتور کدام است؟

سینی های زیر موتور از نظر جنس در دو نوع هستند:

  • سینی زیر موتور فلزی: این سینی ها از جنس فلز ساخته شده اند، وزن بالاتری دارند، بسیار مقاوم هستند و از نظر قیمت نیز گران تر هستند.
  • سینی زیر موتور پلاستیکی: از پلاستیک مقاوم ساخته شده است. قیمت مناسبی داشته و از نظر وزن نیز سبک تر است.

علاوه بر این سینی ها باید به شکل موتور خودرو باشند تا به روی ان چفت شوند و بتوانند عمل محافظت را انجام دهند. طبیعی است که به دلیل وجود تفاوت بین شکل موتور خودرو های گوناگون، از نظر شکل ظاهری نیز تنوع زیادی دارد. قطعا سینی زیر موتور خودرو پراید برای خودرو شاسی بلند کارایی ندارد و بالعکس. تفاوت در جنس و همچنین نوع خودرو باعث تنوع مدل سینی شده و بر روی قیمت فروش ان نیز موثر است. قطعا سینی خودرو بنز قیمت بالاتری به نسبت سمند خواهد داشت.

 

سینی زیر موتور چیست؟

مهم ترین ویژگی یک سینی کاربردی و با کیفیت

برای اینکه این صفحه بتواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد، باید یک سری ویژگی ها و خصوصیاتی داشته باشد که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • منعطف باشد

سینی مد نظر باید انعطاف پذیری بالایی داشته باشد و در عین حال مستحکم باشد. به صورتی که در حین ضربه دیدن نباید بشکند و از طرفی ضربه را به موتور منتقل نکند.

  • پوشش دهی کاملی داشته باشد

این سینی باید تمامی بخش های موتور را پوشش دهد. در صورتی که این اتفاق بعد از نصب نیفتد به این معنی است که سینی درستی متناسب با مدل خودرو انتخاب نکرده اید.

  • ضد آب باشد

بی شک خودرو شما بار ها از روی گل و لای و آب ها و … رد خواهد شد. اگر این سینی ضد آب نباشد به سرعت دچار زنگ زدگی می شود و کارایی و کیفیت خود را از دست می دهد.

  • از گیربکس نیز محافظت نماید

یک سینی کاربردی و با کیفیت بادی بتواند علاوه بر موتور ماشین از گیربکس و اجزا ان نیز به خوبی محافظت کند.

  • محافظ دما باشد

این بدین معنی است که موتور در مکان های سرد دچار سرمازدگی و در مکان های گرم دچار گرما زدگی نشود. سینی باید بتواند تعادل دمایی موتور را حفظ کند.

  • مقاوم در برابرب تغییرات اب و هوایی باشد

تغییر فصل ها باعث تغثثر اب و هوا می شود و این سینی باید سازگاری مختلفی با اب و هوا های گوناگون داشته باشد. از طرفی ممکن است به دلیل سفر، مهاجرت و … مکان خود را تغییر دهید و سینی باید سازگاری با محیط جدید را داشته باشد تا اسیبی بر موتور و اجزا ان وارد نشود.

سینی زیر موتور چیست؟

 

آیا سینی خودرو قابل تعویض است؟

به دلایل مختلفی من جمله: تصادف، ضربه دیدن، تماس مستقیم با حرارت و … ممکن است این سینی دچار اسیب شود. اما جای نگرانی نیست، خبر خوب این است که شما می توانید به راحتی ان را تعویض نمایید. البته در برخی مواقع بسته به شدت اسیبی که به ان وارد شده است، امکان تعمیر وجود دارد. برای مثال: در صورت خم شدن سینی و یا شکستن بخش جزئی آن می توان با جوش زدن و … آن را تعمیر کرده و مجدد مورد استفاده قرار دارد. اما اگر نتوانید ان را تعمیر کنید باید به سراغ نمونه جدیدی برودی تا بتوانید تعویض کرده و جایگزین نمایید. اینکه سینی نیاز به تعمیر و یا تعویض دارد بستگی به نظر تعمیر کار شما دارد.

نصب و تعویض سینی زیر موتور

تعویض کردن ان کار هر شخصی نیست. با توجه به این که سینی در بخش زیری خودرو قرار دارد و باز و بسته کردن ان کار دشواری است نیاز به یک سری مهارت ها نیز دارد. اگر این کار را به یک متخصص و حرفه ای در این زمینه بسپارید به راحتی می تواند در کوتاه ترین زمان ان را تعویض کند. نیاز به باز شدن موتور نیست. کافی است خودرو را روی چاه مکانیکی نگهدارید و تا تعمیر کار ان را باز کرده و تعویض نماید.

 

سینی زیر موتور چیست؟

 

نکات مهمی که در رابطه با سینی زیر موتور باید بدانید:

– توجه داشته باشید که سینی متناسب با مدل خودرو خود تهیه کنید. هرچند در بخی مواقع می توان از نمونه خودرو های دیگر نیز استفاده کرد اما همانطور که گفته شد سینی باید قابلیت محافظت از گیربکس را نیز داشته باشد.

– بسیاری از ماشین های چینی در زمان تولید و خروج از کارخانه دارای سینی زیر موتور نیستند و بهتر است برای افزایش طول عمر مفید موتور خودتان روی ان نصب نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *