مطالب آموزشی و رفع مشکلات خودروهای چینی

همه چیز درباره واتر پمپ خودرو و نشانه های خرابی آن

واتر پمپ خودرو

همه چیز درباره واتر پمپ خودرو ، قیمت و نشانه های خرابی

واتر پمپ خودرو چیست ؟ وظایف آن و نشانه های خرابی واتر پمپ

شما هرگز نمی خواهید آن کسی باشید که کنار جاده ایستاده  و به سمت موتور خم شده است در حالی که بخار خروجی از موتور تشکیل ابر داده است.

این صحنه کلیشه اینوعی تبلیغات محلی در زمینه تعمیر خودرو است و احتمالاً به این معنی است که موتور خودروی شما بیش از حد گرم شده است. در این جا ما می خواهیم اطمینان حاصل کنیم که هرگز در چنین شرایطی قرار نگیرید.

مشکلات متعددی می تواند منجر به گرم شدن بیش از حد موتور خودرو شود و بیشتر آنها به سیستم خنک کننده منجر می شوند که دمای موتور شما را کنترل می کند.
مایع خنک کننده بیشتریم کار را انجام می دهد و واتر پمپ خنک بودن این مایع  را حفظ می کند.
بدون عبور هیچیک از این موارد در شریان های موتور،
می توان گفت که موتور خودرو به سرعت دچار مشکل می شود.

این شما هستید که می دانید این مشکل چیست و چگونه می توانید با آن کنار بیایید. در ادامه ما به شما یاد می دهیم که چگونه این کار را بکنید

 

اما بیایید ابتدا با اصول اولیه شروع کنیم:

واتر پمپ خودرو چیست؟

در اتومبیل ، واتر پمپ دستگاهی از نوع پروانه ای است که مایع خنک کننده را از طریق سیستم خنک کننده خودرو شما عبور می دهد.

واتر پمپ چه کاری انجام می دهد؟

هدف اصلی واتر پمپ این است که مطمئن شوید سیستم خنک کننده وظیفه خود را حفظ کرده است
تا وسیله نقلیه را در دمای مطلوب خود نگه دارد. با استفاده از قدرت یک قرقره ژل مارپانتینیا اتصال الکتریکی، خنک کننده را از طریق موتور و سپس از طریق رادیاتور در یک چرخه ی تکراری حرکت می دهد. بدون پمپ، مایع خنک کننده راکد می شود و موتور بیش از حد گرم می شود.

واتر پمپ در کجا قرار دارد؟

واتر پمپ به طور معمول درست در کنار موتور در جلو یاکنار قرار دارد. یک راه آسان براییافتن آن دنبال کردن شیلنگ های مشکی است که از رادیاتور امتداد دارند.

 

خرید ترموستات چانگان

علائم واتر پمپ خراب

هر اتومبیل دائماً با مالک خود گفت وگو می کند و این به راننده بستگی دارد که وقتی اتومبیل دچار اضطراب می شود گوش دهد و درک کند. این علائم برای واتر پمپ برابر است با صدایی مانند پچ پچ کردن. به خاطر داشته باشیدبا تین وجود که این علائم می تواند نتیجهیک مشکل متفاوت باشد اما واتر پمپ بد تنها قسمت وابسته به این سیستم نیست.
  • صداهای عجیب و غریب

اگر واتر پمپ شروع به خراب شدن یا شل شدن کند ممکن است صداهایی مانندساییدگی یا چرخش ایجاد کند.
  • نشت خنک کننده

واتر پمپ با یک واشر مهر و موم شده است. اگر آن واشر خراب شود ممکن است منجر به نشت مایع خنک کننده شود که آن را برروی کف گاراژ ، بزرگراه یا پارکینگ دفتر خود مشاهده خواهید کرد.
  • سطح خنک کنندگی کم

گاهی اوقات نشتی بسیار کم و کند است که حتی متوجه آن نمی شوید. با این حال، هنگام انجام بررسی های معمولی متوجه خواهید شد که سطح خنک کنندگی مایع پایین است.
  • گرم شدن بیش از حد

موتور ماشین شما برای حفظ دمای مناسب و کامل خود به واتر پمپ نیاز دارد که با تمام ظرفیت کار کند. اگر نشتی وجود داشته باشد یا واتر پمپ نتواند مایع خنک کننده را از مسیر خود عبور دهد، موتور ممکن است خنک کننده مورد نیاز خود را دریافت نکند و ممکن است بیش از حد گرم شود. این موضوع را می توانید در اندازه گیری دما یا از طریق چراغ هشدار دهنده مشاهده کنید.در حالت های گرمازدگی در بدترین حالت، ممکن است متوجه بخار یا دود از قسمت موتور شوید. همیشهوقتی اتوموبیل شما بیش از حد گرم شد، بلافاصله آن را کنار بزنید.
خرید واترپمپ برلیانس

واتر پمپ خودرو

برخی از اجزا و لوازم خودرو که با واتر پمپ در ارتباط هستند :
* رادیاتور
رادیاتور وسیله ای برای تبادل گرما و جز اصلی سیستم خنک کننده اتومبیل است که در قسمت جلوی موتور قرار دارد. به طور خلاصه ، اینقسمت مایع خنک کننده داغ را می گیرد، گرمای مایع خنک کننده را از طریق پره های آن آزاد می کند و سپس مایع خنک کننده ی خنک شده را به موتور می فرستد.
* خنک کننده
خنک کننده مخلوط مایع ضد یخ و آب است که از طریق سیستم خنک کننده اتومبیل شما جریان دارد. هدف اصلی آن نگه داشتن موتور در سطح دمای مشخص و جلوگیری از گرم شدن بیش از حد آن است.

 

* ضدیخ
ضدیخ ماده ای افزودنی است که برای کاهش نقطه انجماد آب درون مایع خنک کننده استفاده می شود تا از یخ زدگی مایع خنک کننده در سیستم خنک کننده جلوگیری کند.
* ترموستات
ترموستاتیک دستگاه تنظیم کننده خنک کننده از نوع دریچه ای است که باز یا بسته می شود تا گردش خنک کننده را در سیستم خنک کننده اتومبیل امکان پذیر کند. از دمای پیش فرض استفاده می کند تا بداند چه موقع باز یا بسته شود.

 

پرسشهای متداول درباره واترپمپ :

پرسش: آیا واتر پمپ می تواند بد باشد ولی نشت نکند؟

جواب: بله، ممکن است پمپ بدون نشان دادن علایم ظاهری در از دست دادن خنکی خراب شود. گرمای بیش از حد علامت اصلی آنخواهد بود.

پرسش: واتر پمپ بد چه صدایی ایجاد می کند؟

جواب: هنگام خراب شدن واتر پمپ، احتمالاً صدایی مانند ساییده شدن و یا چرخش خواهید شنید.

سوال: چه عواملی باعث خراب شدن واتر پمپ می شود؟

جواب: موارد زیادی می تواند منجر به خرابی واتر پمپ شود  از جمله خنک کنندگی کم، مایع خنک کننده کثیف، مایع خنک کننده اشتباه، واشر از کار افتاده، خرطوم خراب، فشار ضعیف، کشش کمربند بیش از حد یا کمتر ویا انسداد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *